Vandringsleder

Kosteröarna naturreservat med sina stigar och mindre grusvägar är perfekt att upptäckas på till fots. Linfärjan mellan mellan Nord- och Sydkoster tar dig mellan öarna, OBS endast bemmannad sommartid- har du inte bråttom kan du åka över med någon local. Här ges några förslag till promenader på egen hand, vandringsleder, tips på sevärt och utsiktsplatser med mera.

Nordkoster  (4 km2 )

Karta Nordkoster:Karta för utskrift/nedladdning

En digital karta över leden hittar du på Google Maps.

Om du kommer med färja från Strömstad kan du välja att gå av vid Västra Bryggan eller Vettnet. Från båda bryggorna tar du dig snabbt ut Nordkosters karga men vackra skärgårdslandskap. Här vandrar du på småvägar, stigar och på berghällar. En trevlig tur är att gå runt ön, en sträcka på ca 4 km som tar dig runt öns sevärdheter och inbjudande rastplatser.

Stora områden på Koster består av ljunghedar, kärr, torrängar och enbuskmarker, men även öppna stranängar.  Här ligger också magnifika klapperstenfält som ligger i långa böljande terrasser längst ut mot havet. Och missa inte utsikten från Högen. Ön erbjuder även trevliga badstränder. Norr om Vettnets bryggan finns ett flertal fina badplatser, från Familjeviken upp till Korsholmens nordvästra spets. Man kan också fortsätta stora vägen förbi bebyggelsen, genom skogen och uppför backen till Lotsutkiken. Därifrån har man en strålande utsikt över Kostersundet och bebyggelsen.

Högen med Kosters fyrar är Kosters högsta utsiktsplats. Dit kommer du om du går norrut och passerar Bastevikens stugby på östsidan. Följ stigen på bergets östra sida och passera de gamla stengrunderna som finns kvar efter fyrvaktarbostäderna, fortsätt den stenlagda stigen upp till det norra fyrtornet. Fyren har nyligen renoverats och är tänd igen.
Utsikten härifrån är fantastisk. Klara dagar ser man hela Nordkoster och en del av Sydkoster, hela Kosterarkipelagen, Väderöarna i söder, Ferders fyr i nordväst och Oslofjorden i norr.
Att se solen gå ned bakom de norska fjälltopparna är en härlig upplevelse.

Nordvästra sidan av Nordkoster är enastående vacker. Förslagsvis promenerar du runt södra sidan av berget Högen och går norrut. I höjd med norra fyren finns en djup klyfta i berget som du kan komma till nerifrån stigen. Ta sedan ett bad i de fina sandvikarna i norr och hitta den lilla grottan med självlysande mossa. Den finns på sydvästra sidan om Valnästoppen.
Vandra söderut längs klippstränderna i väster, kanske hittar du något ilandflutet av intresse eller ta dig ett dopp i lagunen.
Kanske kommer du på din vandring att se ett antal långhåriga skotska höglandskor som hjälper till att hålla nere den alltför täta vegetationen på Koster. Efter en vacker och lite ansträngande vandring, kommer du tillbaka till bebyggelsen igen.

Sydvästra sidan är också mycket naturskön. Från Bastevikens södra del följer du en markerad stig väster ut tills du kommer till Björnsängen. Det är en av Kosteröarnas finaste badplatser. Vill du fortsätta västerut, följer du den markerade stigen som leder dig över berg och sten till Ö-udden. En spännande udde med vrakrester. Där finns också strandkål och andra intressanta växter. Närmare naturen kan man nog inte komma!
Så småningom kommer du till Åleviken och är snart tillbaka vid utgångspunkten.

Sydkoster  (8 km2 )

Karta SydkosterKarta för utskrift/nedladdning

En digital karta över leden hittar du på Google Maps.

Långagärde brygga till Ekenäs (3,5 km) & Kilesand (3km)

Du kan gå huvudvägen ca 500 meter till första avtagsvägen mot höger. Fortsätt förbi några hus, som kallas för Svenneby och våtmarken Höljen. På höger hand kommer du till innersta delen av Långevik. Här finns badplatsen Stran. Efter badet har du två alternativ:
Du kan gå stigen upp till sommarstugeområdet där Arne Öhnells keramikverkstad ligger och sedan vidare tillbaka via huvudvägen tillbaka till Långegärde brygga.
Har du tid och vill uppleva mer, går du längs klippstranden mot strandängen vid Långevik. Efter att ha plockat strandgossar (trift), följer du stigen mot norr. När du har gått igenom tallskogen och förbi Bölebackarna, kommer du så småningom fram till huvudvägen och kyrkan. Åt vänster går vägen till Långegärde och åt höger till korsvägen vid affären. Vid korsvägen är det till vänster: 1,5 km till Ekenäs brygga Höger: ca 2 km via Röd och Breviks ängar mot Kilesands brygga på södra Sydkoster.

Långagärde brygga till Valfjäll (ca 500 m) och Kosters Trädgårdar (ca 750m) väg
Det högsta utsiktsberget på Sydkoster. De 101 trappstegen tar dig upp till en storslagen utsikt över Nord- och Sydkoster, Ursholmen och hela arkipelagen väst om Koster. Klara dagar ser du Norge och dess fjäll i nordväst till nord. Det svarta kumlet på toppen är ett sjömärke fiskarna har nytta av vid fiske runt Kosteröarna. Det finns småstigar som tar dig runt, se karta för mer information.

Kilesand till Brevik (4km)
Från Kilesand kan du gå raka vägen fram, tills du kommer till Ankaret. Ta höger innan byn och gå genom ljungen, furu- och lövskogen tills du kommer till havet. Till höger förbi Ramnefjälls diabasgångar, över strandängarna och du kommer till Breviks bukten. Om du vill bada från klippor eller sandstrand, ta vänster efter Ramnefjälls ängar. Sommarhamnen är en pärla. Fortsättningen mot Breviks hamn går genom blommande ängar. Kanske får du sällskap av betesdjur. Får eller kor betar sommartid dessa strandängar. Ta gärna en titt i Breviks idylliska fiskehamn. Fortsätt sedan vägen till höger mot huvudvägen. Där får du välja: till vänster mot affären, Ekenäs (7 km) eller Långegärde, (3,5 km). Till höger förbi Kostergården tillbaka till Kilesand, 1,5 km.

Du har nu fått en omväxlande rundtur med olika naturvärden.